ALGILADIĞIM TÜRKİYE
BENİM GÖRDÜĞÜM TÜRKİYE
Seçim bitti, en azından şimdilik ortalık sakinleşti diyebiliriz. Kim ne kadar oy almış, kim kazanmış kısmına hiç girmeyeceğim. Sadece memleket için hayırlısı neyse o olsun.
Benim bunca yıldır bu topraklarda görüp tecrübe ettiğim, kafamda netleşen bir Türkiye fotoğrafı var. Müsaadenizle bu yapıyı dört ayrı dünyaymış gibi anlatayım:
1) "Bizden Olsun Da..." Diyen Çoğunluk (%55):
Kendini muhafazakâr ve biraz da milliyetçi olarak gören bu büyük kitle için en önemli şey "düzeninin bozulmaması". Demokrasiye inanıyorlar ama işin içine kayırmacılık girince pek ses etmiyorlar. Yolsuzluk mu oldu? "Gündemden düşsün, unutulur" diye bakıyorlar. Müslümanlığı daha çok görünürdeki kurallarla yaşıyorlar; biraz "bana dokunmayan yılan bin yaşasın" kafasındalar. Eğitim ve gelir olarak çoğunlukla orta-alt gruptalar.
2) Kendi Kabuğundaki Modernler (%25):
Laikliği ve hukuku her şeyin üstünde tutan ama halkın arasına pek karışamayan kesim. Diğerleri onlara "devletçi" ya da "inançsız" gözüyle bakıyor. Hatta "Bir gün başa gelirlerse her şeyi yasaklarlar" diye bir korku var üzerlerinde. Okumuş yazmış, hali vakti yerinde insanlar ama topluma kendilerini anlatma konusunda biraz zayıflar.
3) Öteki Taraftakiler (%10):
Eşitlik isteyen, komünist ya da ateist çizgide duran, daha çok ülkenin doğusunda yoğunlaşan grup. Geri kalan çoğunluk onlara genelde "terörist" ya da "ayrılıkçı" etiketi yapıştırıyor. Eğitimleri yüksek, gelirleri orta karar ama hep bir dışlanmışlık hissiyle yaşıyorlar.
4) İşine Bakıp Yolunu Bulanlar (%5):
Bunlar için ideolojinin pek bir önemi yok. Kim güçlüyse, kimin yanında daha çok kazanacaklarsa onun yanındalar. Eğitimli ve zenginler; her devrin insanı olmayı iyi beceriyorlar.
Benim penceremden bakınca manzara bu. Bir de şu an sessiz sedasız kenarda duran ama 10-15 yıla kadar bu dengeleri kökten değiştirecek olan %5’lik bir Suriyeli nüfus var. Onlar da yakında bu fotoğrafın asıl parçalarından biri olacak.
Yorumlar
Yorum Gönder